Slagen voor een rijbewijs is nog niet zo eenvoudig als je zou denken, je kunt namelijk vrij snel de fout ingaan. We zien dat er een aantal fouten zijn die vaak gemaakt worden bij het afrijden voor het praktijkexamen. Veel mensen maken deze fouten onbewust, ze zijn er niet zo mee bezig bij het rijden. Zonde, dit zijn namelijk juist de foutjes die ervoor zorgen dat je net niet slaagt! Vandaag zullen wij je de top 4 meest gemaakte fouten zien bij het praktijkexamen. Zo weet je waar ook jij aan moet denken als je met vlag en wimpel wilt slagen.
- Te geforceerd of te gehaast rijden
We begrijpen het wel, het is altijd spannend om af te rijden voor jouw praktijkexamen. Echter is het net als bij het theorie examen super belangrijk dat je met een ontspannen gevoel van start gaat. Door je op je gemak te voelen zal je nooit meer te geforceerd of te hard rijden. Vaak gaan mensen onnodige foutjes maken wanneer ze gespannen zijn, denk bijvoorbeeld aan te scherpe bochten of verkeerd schakelen. Door even tot jezelf te komen en door naar voren te halen wat je hebt geleerd bij de rijlessen zal je het een stuk beter doen.
- Verkeersborden negeren
Oké, dit is wel echt een fout die je niet mag maken tijdens jouw praktijkexamen. We zien dat het negeren van borden één van de redenen is waarom mensen niet slagen. Logisch natuurlijk, de verkeersborden staan er namelijk niet voor niets. Tijdens het rijden is het belangrijk dat je altijd om je heen kijkt en dat je rekening houdt met de borden aan de zijden van de weg. Denk terug aan de betekenis van de borden, dit is allemaal aan de orde gekomen tijdens het theorie examen. Heb je deze fout weg kunnen werken dan is de kans op slagen al een stuk groter dan voorheen.
- Onvoldoende kijken in de spiegels
Deze fout komt ook vaak voort uit een gespannen houding. Bij het praktijkexamen is het erg belangrijk dat je voldoende in de spiegels kijkt. Iedere keer dat je af wilt slaan, in wilt voegen of wilt draaien met de auto is het belangrijk dat je een blik werpt in alle spiegels. Door dit te doen zal de rij instructeur weten dat je het onder de knie hebt. Ook al weet je dat er geen verkeer aan komt, kijk toch even voor de zekerheid. Het kan altijd zijn dat er een fietser aankomt die je niet had gezien of dat er net een auto de bocht om komt rijden.
- Te weinig afstand houden
Fout nummer vier is het te weinig afstand houden tot andere auto’s op de weg. Wil je slagen voor je rijbewijs dan zal je altijd rekening moeten houden met het verkeer op de weg. Deze afstand tot de auto voor je is er niet voor niets, deze afstand is namelijk nodig als remweg. Wanneer je hard rijdt is de remweg langer dan wanneer je zacht rijdt, vandaar dat je meer afstand moet behouden op de snelweg. Tijdens het theorie examen is aan de orde gekomen hoeveel afstand deze remweg moet bedragen. Aangezien je je voorlopige rijbewijs al in de pocket hebt zou dit dus een eitje moeten zijn!
- Twijfelen en besluiteloos rijden
Weer een fout die voortkomt uit onzekerheid achter het stuur. Twijfelen achter het stuur en besluiteloos rijden is een veelvoorkomende fout die wordt gemaakt bij het praktijkexamen. We zien dat dit voornamelijk gebeurt bij het invoegen, men is bang om in te voegen. Dit is een fout die voorkomen kan worden door meer zelfvertrouwen te krijgen in jouw rijkunsten. Je moet vertrouwen hebben in het feit dat je het echt wel aankunt, je bent beter dan je jezelf vaak inschat. Gelukkig zijn er verschillende manieren waarop je hier aan kunt werken.
Begin eerst met je theorie
Wij van Direct Slagen zetten ons in om iedereen te helpen bij het behalen van zijn of haar theorie examen. Voordat je kunt beginnen met lessen zal je toch eerst de stof onder de knie moeten hebben. Samen met onze ervaren en professionele docenten ga je aan de slag om aan jouw onzekerheden te werken. Dit maakt het een ideale voorbereiding voordat je daadwerkelijk achter het stuur kruipt. Als je het goed wilt doen tijdens het praktijk examen zal je toch echt eerst de theorie onder de knie moeten hebben. Voor je het weet heb je naast jouw voorlopige rijbewijs ook je reguliere rijbewijs in bezit.