Tien jaar geleden werd ritsen in de Belgische wegcode opgenomen als een verkeersprincipe. Hoewel acht op de tien Belgische bestuurders ritsen als efficiënt beschouwen, blijkt uit onderzoek dat nog niet iedereen het correct toepast. Een recent onderzoek van verkeersveiligheidsorganisatie Vias werpt licht op de huidige stand van zaken rondom het gebruik van ritsen door autobestuurders in België.
Ontbrekende Kennis over Ritsen:
Uit het onderzoek blijkt dat bijna drie op de vier bestuurders (74 procent) kunnen aangeven hoe ritsen in elkaar zit. Echter, een significant aantal bestuurders misinterpreteert het concept. De grootste fout is dat sommigen geloven dat ze zo snel mogelijk moeten invoegen op het baanvak waar je rechtdoor kan blijven rijden (16 procent), in plaats van pas in te voegen ter hoogte van de wegversmalling.
Regionale Verschillen in Begrip en Toepassing:
In Vlaanderen is het begrip van ritsen wijdverspreid, waar 99 procent van de bestuurders bekend is met het concept. In Wallonië (95 procent) en Brussel (90 procent) is dit percentage lager. Vlaamse bestuurders passen vaker correct ritsen toe (77 procent) dan Waalse (71 procent) en Brusselse (59 procent) bestuurders.
Irritatie en Frequentie van Ritsen:
Drie kwart van de bestuurders irriteert zich als andere bestuurders niet correct ritsen. Globaal past 67 procent van de bestuurders ritsen elke week toe, terwijl 5 procent het nooit toepast.
Erkenning van de Efficiëntie:
Volgens Vias maximaliseert ritsen de wegcapaciteit en bevordert het een vlottere verkeersstroom op plaatsen waar de weg versmalt. Een overweldigende meerderheid van Belgische bestuurders (84 procent) beschouwt het als een efficiënt principe.
Conclusie:
Vias benadrukt dat ritsen verplicht is op plaatsen waar een rijstrook wordt onderbroken, op alle wegen met ten minste twee rijstroken in dezelfde rijrichting. Het naleven van dit principe draagt bij aan een veiliger en vlotter verkeer op Belgische wegen.