Motorrijders: Tikken op de helm is geen teken van agressie
Motorrijders die op hun helm tikken: het lijkt agressief bedoeld, net als wanneer ze een trappende beweging maken. Het tegendeel is waar. Ze proberen jou en andere motorrijders te waarschuwen of te bedanken.
Groeten en waarschuwen op de weg
Nu het mooie weer lijkt door te zetten, stijgt het aantal motorrijders op de weg en dat leidt soms tot onbegrip van automobilisten. Ze doen veel dingen dan ook net even anders dan andere weggebruikers. Zo groeten ze elkaar bijvoorbeeld vaak door hun linkerhand even op te steken. Soms maken ze er ook een V-teken bij.
Waarschuwingssignaal: tikken op de helm
Wanneer meerdere motorrijders samen op pad zijn, zie je soms dat ze met hun linkerhand twee keer op hun helm tikken. Dat betekent echter niet dat ze medeweggebruikers voor gek verklaren. Het is een waarschuwingssignaal. Op enkele motorrijders-fora op internet wordt het tikken op de helm als volgt omschreven: ‘door met je linkerhand op de bovenkant van je helm te kloppen breng je andere motorrijders op de hoogte van de taken van de politie op de weg’.
Gebruik in groepen en betekenis voor automobilisten
Vooral gebruikt in groepen, wordt het vooral gebruikt om te waarschuwen dat er politie in de buurt is, voor het geval iemand van plan was iets te doen wat door de agenten niet wordt gewaardeerd. Het wordt ook gedaan om elkaar te waarschuwen voor snelheidscontroles. Deze zogeheten ‘cop tap’ is in België, maar ook in Nederland, vooral ingeburgerd wanneer motorrijders in groepen rijden.
Duiding van gebaren voor niet-motorrijders
Tot zover de gebaren die vooral bedoeld zijn voor mede-motorrijders. Want er wordt ook wel eens gegroet of een gebaar gemaakt naar automobilisten en dat ziet er voor de niet-kenners van de motor-gebarentaal soms onbeschoft uit. Zo kan het gebeuren dat je – wanneer je bijvoorbeeld ruimte maakt voor een door het midden rijdende motorrijder – deze vervolgens een ‘trapgebaar’ ziet maken. Dat is echter niet bedoeld als ‘trap na’, maar als bedankje.
Beperkingen van motorrijders om handen van het stuur te halen
Motorrijders kunnen namelijk niet altijd een hand van het stuur halen. Bijvoorbeeld als ze voor het rode licht staan en de koppeling hebben ingeknepen, of als het allemaal snel moet gaan en ze geen tijd hebben om een hand van het stuur te nemen. Ook in een drukke omgeving, zoals bij het tussen de file doorrijden, houden ze het liefst twee handen aan het stuur.